Sunday, January 21, 2018

Medan Trip 2017 Part 2

..... sambungan berjela part 1 hanya cover Day 1.

Selesai sarapan di hotel kami terus ke Bukit Cinta, Jeng jeng jeng sebenarnya kami ke Bukit Simarjarunjung. Nama penuh Bukit Indah Simarjarunjung. 2 jam perjalanan mendaki Bukit  melalui Danau Toba di sepanjang jalan. Serius cantiknya ciptaan Allah.  Bila di feri nak ke Pulau Samosir tak nampak cantik sangat compare daripada atas bukit. Kami siap berhenti lagi ambil gambar dari atas.

Ini gerai lereng bukit mengadap danau toba. Ada berpuluh gerai

Sampai di Bukit Simarjarunjung apa lagi mula kami sibuk ambil gambar. Bukit Simarjarunjung masih di Danau Toba lagi. Bukit Indah  terkenal dengan pohon yang ada prop untuk bergambar. Ada pokok cinta. Mana la gambar malas nak cari. Bila dah turun bukit pun masih ada lagi sepanjang perjalanan. Bukit ini memang perhentian pelancong dari pulau Samosir nak ke Berastagi lepas tu balik ke medan. Bukit ini sejuk( dah pun tinggi). Pakai la baju tebal sikit. Lepas sakan bergambar kami menjamu selera dgn teh halia dengan pisang goreng. Teh ni rasa sup. standard sup yang penuh rempah ratus. Ada yg tahan but  im  giving  you early warning.
Add caption
Berani ke cuba ...sedap

Lepas di Bukit Simarjarunjung kami terus bergerak ke Air terjun paling tinggi dan  terkenal. Air terjun Sipiso-piso. Air terjun ni berhadapan dengan penghujung danau toba. Di penghujung danau toba tiada kapal atau pesawat berani lalu. Graviti kuat kata Pak Bidai. Kes helikopter terhempas berlaku sini. Wallahu a’lam.

Sebelum tengah hari kami pun beredar dari Danau Toba menuju berastagi. Kami singgah di pasar buah. Saya cuci mata since tak ada nak beli . Pisang kaki banyak betul kat sini. Paling best dapat naik kuda padi sebab  Malaysia tak ada. Asalnya tak nak tapi nabila nak sangat naik. Peniaga habis berkerumun. Naik la sebab dekat Malaysia mahal tau naik kuda. Pusing la pasar tu dalam 1 km.

Kuda padi yang ditunggang betina jadi jangan risau. Jinak dan sopan santun.  Sebelum balik ke hotel untuk solat kami sempat ke bukit Gundaling. Bukit yang terletak di Berastagi berada di antara dua gunung berapi aktif yang terkenal Gunung Sibayak dan Gunung Sinabung. Kalau anda ambil gambar  latar belakang tak nampak. Selalu sebab kabus. Masa kami berjalan naik  ramai peniaga yang buat AI (adobe ilustrator) kejar anda nak buat gambar konon latar belakang Sinabung.
Masih aktif keluarkan asap
Sebab gerak  awal pagi kami  dah habiskan banyak tempat. Asar di hotel terus rehat sebelum keluar makan malam. Bad news for me. Nabila dan Saleha nak juga  panjat gunung. Matila dengan kaki prolong injured tak baik. Malam tido memang tak lena memikirkan boleh ke tak naik gunung esok pagi. Nasib dah bawa ankle and knee support..to be continuee

XOXO.... The Red Rose Notebook

1 comment:

1. This comment has been removed by a blog administrator.